::: NAK JADI LEBIH TINGGI ?





Genetik memainkan peranan penting dalam menentukan ketinggian. Ketinggian diperolehi semasa tempoh pertumbuhan yang pesat pada peringkat awal dan akil baligh. Vitamin dan mineral menggalakkan pertumbuhan. Pengambilan vitamin tertentu yang tidak mencukupi  boleh menyebabkan kelewatan pertumbuhan dan menjejaskan ketinggian akhir. Untuk membantu anak-anak tumbuh tinggi, mereka mesti mengambil jumlah kalsium, vitamin D dan zink yang mencukupi.





Kalsium
Kalsium adalah mineral yang paling banyak di dalam badan. Kalsium diperlukan untuk pengecutan otot, rembesan hormon dan enzim dan penghantaran impuls saraf. Sembilan puluh sembilan peratus daripada kalsium dalam badan disimpan dalam tulang. Tulang sentiasa menyerap dan menyimpan kalsium untuk menguatkan dan membuat tulang baru. Kanak-kanak memerlukan pengambilan kalsium yang mencukupi semasa pertumbuhan mereka memancut menjadi lebih tinggi, mengikut Helpguide.org. Bayi memerlukan 210-270 mg kalsium sehari, dan remaja memerlukan 1,300 mg kalsium sehari. Makanan yang kaya dengan kalsium termasuk makanan tenusu, salmon dengan tulang, sardin dengan tulang, jus oren diperkaya, bayam, kale dan susu soya.



Vitamin D
Vitamin D adalah vitamin larut lemak yang ditemui hanya dalam beberapa makanan. Badan juga dapat  membuat vitamin D sendiri melalui pendedahan kepada cahaya matahari. Vitamin D diperlukan untuk menggalakkan penyerapan kalsium daripada usus dan mineral tulang. Vitamin D boleh membantu kanak-kanak membesar lebih tinggi. Sumber makanan mengandungi vitamin D dapat membantu menjadi lebih tinggi, contoh makanan adalah minyak ikan kod, salmon, cendawan, tenggiri, dan jus oren yang diperkaya.



Zink
Zink merupakan mineral penting yang hadir dalam sesetengah makanan. Zink memainkan peranan dalam sintesis DNA, sintesis protein dan pembahagian sel. Ia juga diperlukan untuk menyokong pertumbuhan normal semasa mengandung, kanak-kanak dan remaja. Kekurangan pengambilan zink boleh membawa kepada kerencatan pertumbuhan. Kebanyakan kanak-kanak di Amerika Syarikat mengambil jumlah zink yang mencukupi. Sumber makanan zink adalah tiram, keting lembu, kaki ketam, kacang kuda, , kaki ayam, yogurt dan badam.



3 comments:

  1. Adams said...:
    This comment has been removed by the author.
  1. Adams said...:

    Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

  1. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

Post a Comment

Hye...jangan lupa tinggalkan komen anda disini :)