::: Makanan Protein Terbaik Untuk Membina Muscle






Ia adalah penting untuk mempunyai diet protein terbaik untuk membina otot yang sihat. Jumlah protein yang diperlukan setiap hari bergantung kepada pengambilan kalori anda dan tahap aktiviti anda.

Anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor anda untuk mengetahui dengan tepat berapa banyak protein yang badan anda perlukan untuk mengekalkan otot yang kuat dan sihat. Berikut adalah beberapa makanan yang kaya dengan protein yang mesti menjadi sebahagian daripada diet anda:


Telur

Telur merupakan pilihan ramai, kerana ia mengandungi 6g protein per auns. Kebanyakan protein berada dalam putih telur. Walaupun makan telur setiap hari, elakkan makanan yang mengandungi lemak tepu seperti daging merah, keju dan lain-lain makanan seumpama itu.

Turki dan Ayam

Ayam dan ayam belanda kedua-duanya mengandungi jumlah protein yang lebih tinggi dan kurang lemak tepu daripada daging merah. Satu auns ayam belanda dan dada ayam mengandungi 9g protein. Mereka adalah sumber yang kaya dengan vitamin B, fosforus dan triptofan. Tahap protein yang tinggi membuat ayam menjadi pilihan yang lebih baik dan sihat.

Ikan

Ikan adalah satu lagi sumber protein yang besar. Ia telah menjadi sebahagian tetap daripada diet anda. Ia tidak mengandungi karbohidrat dan kurang lemak tepu. Sardin dan salmon trout adalah jenis yang terbaik untuk dimakan. Ikan mempunyai protein sebanyak 6g per auns dan juga tinggi dalam Omega-3 asid lemak. Ikan adalah lebih mudah untuk dihadam berbanding daging lembu. Masalah utama dengan ikan adalah bahawa ia adalah tinggi dalam merkuri; Persatuan Jantung Amerika telah mencadangkan bahawa ikan harus dimakan hanya dua kali, dan tidak lebih daripada tiga hingga empat kali seminggu.

Kacang

Kacang adalah makanan ringan yang terbaik kerana ia mengandungi protein berkualiti dan lemak yang baik. Mentega kacang, kacang dan badam adalah tinggi dalam protein. Badam dan kacang tanah mengandungi 8g dan 9g protein per ¼ cawan.


Protein Whey

Whey protein adalah baik untuk diambil sebelum dan selepas senaman berat, kerana badan menyerap ia dengan pantas. Ia adalah sumber terbaik protein dan mempunyai nilai biologi yang tertinggi. Ia juga merupakan sumber yang kaya dengan rantaian asid amino (BCAA).

Susu Rendah Lemak dan Susu Coklat

Susu adalah gabungan besar whey protein dan kasein. Ambil susu rendah lemak sebanyak mungkin. Coklat susu boleh menjadi yang terbaik selepas senaman minuman, kerana ia mengandungi semua komponen yang diperlukan oleh badan anda selepas senaman berat. Ia mempunyai kandungan air yang tinggi yang menghalang dehidrasi.




Diet anda perlu mengandungi makanan protein yang tinggi jika anda mahu untuk membangunkan otot dan membina badan anda.






7 comments:

  1. Anonymous said...:

    WOW just what І was searching fоr.
    Came here by searching for keyword

    Feеl free to surf to mу web ρagе:
    payday loans

  1. Unknown said...:

    mane nak beli susu protien ye ?

  1. Khairol Anuar said...:

    apa jenama yg bagus bg susu protien??

  1. Unknown said...:

    Mirol amran = Cri kt musclemaniaclub , murah , jgn bli kt gnc or ego nutrition , mahal . . klo kt kl musclemaniaclub ade kt wngsa walk . . kt kuantan xthu plak . . cer try msuk website die musclemaniaclub.com . .

    Erull khai = Bg ak yg bgus jenama ON , hardmass , animal .. klo utk whey better bli jenama ON ..

  1. Unknown said...:

    boleh juga mencuba Energizing Soy Protein (ESP) dari Shaklee :)

  1. Unknown said...:

    boleh juga mencuba Energizing Soy Protein (ESP) dari Shaklee :)

  1. norlin said...:

    saya study pasal resepi terbaik workout drink...Casein+whey+soy !!!!!

    2 SUDU WHEY + 1 SUDU CASEIN + 1 SUDU SOYA (ESP)

    digestion rate whey, casein dan soy tak sama...so bila mix ke tiga tiga sumber ni, hasilnya akan memanjnagkan lagi proses sintesis protein dan pembinaan otot badan...

    Lepas workout terus minum ...terbaik!!!

    dari segi PDCAAs ( Protein digestibility Corrected Amino Acid Score). PDCAAs yang terbaik adalah menghampiri 1.0. dan result PDCAAs untuk whey casein egg white dan soy adalah yang terbaik iaitu 1.

    So whey pun bagus, casein pun bagus dan soy pun bagus...

    Cuma setiap sumber protien ni ada kelebihan tersendiri...

Post a Comment

Hye...jangan lupa tinggalkan komen anda disini :)